Illegaal op vakantie?

Nog twee maandjes en dan is het ‘zomer’vakantie in Nederland. We trekken er massaal op uit naar warmere oorden zoals Frankrijk, Griekenland en Italië: genieten van zon, zee, strand, feesten en culturele uitjes. Mijn generatie boekt ‘n appartementje met vrienden via AirBnB, vindt een goedkope vlucht met behulp van de prijsvergelijker. Eenmaal ter plaatse zoeken we een leuk restaurantje via TripAdvisor en maken (??: trekken) we een vakantie-selfie bij de Eiffeltoren of ‘t Colloseum voor op Facebook of Instagram.

Mijn plannen zijn nog niet duidelijk, maar ik hoop dat ik ook een weekje weg kan. Toch ben ik illegaal bezig, als ik alles zou doen wat ik hierboven beschrijf. Het zogenaamde ‘recht op panorama’ – het maken & verspreiden van foto’s van gebouwen en kunst in de publieke ruimte – is niet Europees geregeld. Landen mogen het verspreiden van die foto’s verbieden en vorige zomer stelde de commissie Juridische Zaken zelfs voor om het in heel Europa te verbieden!

Gelukkig besliste het Europees Parlement anders (en vertelde iemand van de Europese Commissie dat na een gastcollege dat landen als Frankrijk en België misschien ook het recht op panorama willen invoeren). Maar het het is wel duidelijk dat de Europese instituten beslissen over belangrijke zaken van onze digitale economie. Onderwerpen die ook jongeren elke dag raken. Niet alleen vakantie-selfies bij beroemde gebouwen en kunstwerken: er zijn afspraken over ouderlijke toestemming voordat kinderen gebruik mogen maken van sociale media. Het relatief nieuwe ‘recht om vergeten te worden‘ zorgt er in theorie voor dat we fouten kunnen maken en daarvan kunnen leren, al is het maar de vraag of jongeren idd van hun fouten kunnen leren zonder voor eeuwig online veroordeeld te zijn.

Het gaat ook over gelijke kansen om te leren omgaan met computers, internet en media, ook als je ouders weinig geld hebben. Over toekomstbestendig onderwijs met vaardigheden die we later nodig hebben om een baan te kunnen vinden. Over online toegang tot de laatste films, ongeacht in welk EU-land je woont. Over het beschermen van je schoolresultaten tegen commerciële leveranciers van lesmethoden en over-enthousiaste overheidsinstanties.

Ik vind dat er meer oog komen voor jongeren in de digitale samenleving. Dat we er deel van uitmaken is duidelijk, maar we worden niet of nauwelijks betrokken bij de ontwikkeling ervan. Wat vinden jongeren van ‘illegaal’ downloaden, hoe vinden we dat creativiteit beloond moet worden? Jongeren moeten daarover met elkaar én politici in debat. Belangrijke maar moeilijke consultaties zijn niet echt de ideale manier, dus ik hoop maar dat deze onderwerpen ook aan bod komen tijdens het European Youth Event volgend weekend.

Image(s)/Beeld: “F1 Team Helps Boy get Bionic HandCC BY by/door Surian Soosay.

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *